Kampania profilaktyczna HIV/AIDS pod hasłem „Czy wiesz, że…” została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS Krajowego Centrum ds. AIDS.
Cele kampanii:
-
Podniesienie poziomu wiedzy, odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych STIs:
-
NIE ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.
-
NIE ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel lub kichanie.
-
NIE ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez rozgniecenie na sobie, ani nawet przez połknięcie komara.
-
HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów seksualnych.
-
Do zakażenia kiłą, rzeżączką, HPV i innymi STIs dochodzi w podobny sposób jak do zakażenia HIV.
-
Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
-
Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i innych STIs.
-
Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD)
-
Miejsca gdzie można uzyskać fachową wiedzę i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych STIs:
• strona Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl/
• Poradnia Internetowa HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl
• bezpłatny Telefonie Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.
4. Grupą docelową jest ogół społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych:
-
18 – 34 lata
-
35 – 49 lat
Rosnąca liczba zakażeń w Polsce jest efektem między innymi niskiego poziomu wiedzy o HIV i AIDS i braku odniesienia ryzyka do swojej osoby (tylko około 5-9% osób wykonało choć raz w swoim życiu test w kierunku HIV).
Początek wakacji jest szczególnie istotny z punktu widzenia poruszanej tematyki, ze względu na podwyższony poziom ryzykownych zachowań w tym okresie.